Strona główna

Zespół Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie

Wczesne Wspomaganie

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb rodziny.

 

Zespół wczesnego wspomagania przy SOSW istnieje od 1997 roku. Działamy w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego. Terapię prowadzimy na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna w miejscu jego zamieszkania. Obejmujemy opieką  dzieci w wieku od 0 do 6 lat z problemami wzrokowymi, w tym dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością.

 

 

Najczęściej spotykane u naszych dzieci

 

diagnozy okulistyczne:

  • retinopatia wcześniacza,
  • niedorozwój nerwów wzrokowych,
  • zanik nerwów wzrokowych,
  • wrodzone wady gałek ocznych (małoocze, zaćma, aniridia, jaskra),
  • korowe uszkodzenia widzenia.

 

rozpoznania medyczne:

  • wcześniactwo,
  • zakażenia, w tym cytomegalią i toksoplazmozą,
  • krwawienia około i dokomorowe,
  • wodogłowie,
  • epilepsja,
  • dziecięce porażenie mózgowe,
  • zespoły genetyczne (np. albinizm).

 

niepełnosprawności towarzyszące:

  • niepełnosprawność ruchowa,
  • niepełnosprawność intelektualna,
  • zaburzenia słuchu,
  • cechy autyzmu,
  • nadpobudliwość psycho-ruchowa.

 

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. Terapia dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, może być prowadzona także w domu rodzinnym.

 

Wspieramy rodziny z małymi dziećmi z problemami wzrokowymi poprzez:

  • udzielanie informacji na temat specyfiki rozwoju małego dziecka z problemami wzrokowymi,
  • określanie umiejętności i potrzeb wzrokowych dziecka na podstawie obserwacji zabawy kierowanej poprzez pedagoga i swobodnej dziecka,
  • tworzenie wraz z rodzicami dziecka indywidualnego programu do realizacji w domu rodzinnym, którego celem jest nauczyć dziecko lepiej wykorzystać w codziennym życiu możliwości wzrokowe, które posiada,
  • wprowadzanie dziecka do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole,
  • zapoznawanie z aktualnym systemem pomocy socjalnej.

 

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psycho-ruchowym:

  1. tyflopedagog,
  2. psycholog,
  3. logopeda,
  4. inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny np. terapeuta widzenia, fizjoterapeuta.

 

Terapeuta widzenia to osoba, która w oparciu o:

  • wywiad z rodzicami,
  • wiedzę o funkcjonalnych następstwach schorzeń narządu wzroku,
  • badania okulisty,
  • a przede wszystkim obserwację zachowania dziecka,

tak kieruje jego zachowaniem (zabawą), dobiera ćwiczenia (zabawy), aby mogło w jak najpełniejszy sposób wykorzystać możliwości wzrokowe, które posiada w życiu codziennym, aby osiągało kolejne umiejętności ruchowe, poznawcze stosowne do wieku np.

precyzyjnie sięgało (chciało sięgnąć) po zabawkę, 

podnosiło się z leżenia do siadu,

poruszało się w przód w pozycji raczkującej,

rozpoznawało przedmioty,

bawiło się przedmiotami zgodnie z przeznaczeniem,

rozpoznawało obrazki,

umiało zamalować kontury itp.

Dzieciom rozpoczynającym naukę w klasie „0” dostosowuje materiały edukacyjne do możliwości wzrokowych dziecka (np. rodzaj i wielkość czcionki, kontrast, tło) jeśli to konieczne pomoce optyczne (lupy, monookulary, powiększalniki), programy komputerowe.

 

Formy działalności:

  • zajęcia indywidualne,
  • warsztaty dla rodzin,
  • współpraca z innymi ośrodkami specjalnymi (przedszkola, gabinety wczesnej interwencji, poradnie psychologiczno- pedagogiczne),
  • współpraca z przedszkolami masowymi,
  • działalność informacyjna.

 

Warsztaty świąteczne:

 

Wyjście do teatru – 10.06.2016

Wycieczka na Rogate Ranczo – 22.06.2010

Wizyta św. Mikołaja – 4.12.2009

 

Kontakt: tel. 12 266 66 80, wewn. 152

 

Konsultacje nieodpłatne

 

 

Czcionka standardowa Czcionka duża Czcionka bardzo duża biały tekst, czarne tło czarny tekst, żółte tło kolorystyka standardowa