Strona główna

Zespół Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie

Orientacja przestrzenna

Fotografia: „Dzisiaj na Rynek!” – Berni rusza na trasę, jeszcze nie samodzielnie.

 

Określenie własnego umiejscowienia w przestrzeni, dostrzeganie i nazwanie relacji w niej panujących, odkrywanie zachodzących w otoczeniu zmian oraz właściwa reakcja na nie wymaga ogromnej wiedzy i umiejętności. Człowiek sam musi doznać, poczuć, zadziałać i nazwać swoje doświadczenia, by zrozumieć, czym jest i jaka jest otaczająca go rzeczywistość. Co więcej, ważne jest nie tylko określenie tego, gdzie się jest, ale także gdzie się chce być i jak tam dojść.

 

 

Dla osób niewidomych i słabo widzących orientowanie się w otoczeniu i bezpieczne poruszanie się ma fundamentalne znaczenie. Jednak opanowanie koniecznych umiejętności nie jest łatwe – wymaga wiele pracy, czasu i motywacji. Konieczne jest również wsparcie doświadczonego i życzliwego nauczyciela, który umiejętnie pokieruje skomplikowanym procesem nabywania nowych umiejętności.

 

Jesteśmy pięcioosobowym zespołem specjalistów. Pracujemy z dziećmi już od wielu lat. Spotykamy się z wychowankami indywidualnie, dzięki czemu możemy w pełni dopasować program zajęć do ich potrzeb  i możliwości. Liczymy na współpracę z rodzicami, a także na pomoc nauczycieli i wychowawców pracujących z uczniem.

 

Uczymy:

  • orientacji w schemacie własnego ciała po to, by uczeń wytworzył sobie właściwy obraz własnej osoby;
  • orientacji w małej i dużej przestrzeni, by dziecko ją zrozumiało i potrafiło o niej rozmawiać, używając adekwatnych określeń.

Rozwijamy:

  • zmysł słuchu, dotyku, węchu i kinestetyczny, zwracając uwagę ucznia na bogactwo otaczającego go świata i potrzebę jego wielozmysłowego poznania;
  • zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcji czasowych, przestrzennych, dzięki czemu razem z uczniem powiększamy i porządkujemy jego wiedzę o otoczeniu.

Przygotowujemy do:

  • podejmowania decyzji podczas samodzielnego chodzenia według własnej koncepcji, a nie na mechanicznym zapamiętaniu szczegółów trasy;
  • radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jakie mogą się przydarzyć uczniowi w czasie poruszania się, wzmacniamy jego wiarę we własne siły i poczucie własnej wartości.

 

Towarzyszymy, wspieramy, cieszymy się sukcesami.

 

 

 

Zapraszamy do gabinetu orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się niewidomych i słabo widzących.

 

  • Fotografia: Plan części Internatu wykonany z klocków Lego
  • Fotografia: Model przejścia podziemnego
  • Fotografia: Plan płyty dworca autobusowego
  • Fotografia: Karolinka ustawia mebelki w swoim pokoju
  • Fotografia: Model domu czteropiętrowego
  • Fotografia: Wypukła mapa centrum Krakowa
Czcionka standardowa Czcionka duża Czcionka bardzo duża biały tekst, czarne tło czarny tekst, żółte tło kolorystyka standardowa