Strona główna

Zespół Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie

Bibliografia

Spis artykułów i książek dotyczących orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się niewidomych i słabo widzących:

 

  1. E. Bendych: Badania nad rysunkiem niewidomego dziecka. Cz. I. W: Szkoła Specjalna. Warszawa 1994, nr 5.
  2. E. Bendych: Badania nad rysunkiem niewidomego dziecka. Cz. II. W: Szkoła Specjalna. Warszawa 1995, nr 3.
  3. E. Bendych: Badania nad rysunkiem niewidomego dziecka. Cz. III. W: Szkoła Specjalna. Warszawa 1995, nr 3.
  4. R. Charłampowicz: Nawigator. W: Tyfloświat. FiRR, Kraków 2009, nr 2.
  5. A. Chojecka, M. Magner, E. Szwedowska, s. E. Więckowska: Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Poradnik dla nauczyciela. Towarzystwo Opieki Nad Ociemniałymi, Laski 2008.
  6. J. Głodkowska: Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczyć przestrzeni. WSiP, Warszawa 2000.
  7. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Zielińska, K. Dobosz: Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni. W: Wychowanie w przedszkolu 1992, nr 2.
  8. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Zielińska, K. Dobosz: Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni. W: Wychowanie w przedszkolu. 1992, nr 3.
  9. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dobosz K: Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni.  W: Wychowanie w przedszkolu. 1992, nr 4.
  10. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola. WSiP, Warszawa 2000.
  11. E. Gruszczyk-Kolczyńska., E. Zielińska: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola. WSiP, Warszawa 2004.
  12. R. K. Harley, T. Wood, J.B. Merlbler: Program rehabilitacji w zakresie orientacji i poruszania się słabowidzących dzieci z dodatkowo ograniczoną sprawnością. PZN, Warszawa1993.
  13. R. K. Harley, T. Wood , J.B. Merlbler: Program rehabilitacji w zakresie orientacji i poruszania się niewidomych dzieci z dodatkowo ograniczoną  sprawnością. PZN, Warszawa1993.
  14. F. Hill, P. Ponder: Orientacja i techniki poruszania się. Przewodnik dla praktyków. W: Zeszyty Tyflologiczne. PZN, Warszawa 1983, nr 2.
  15. M. Książek: Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Rozwijanie umiejętności komunikowania się. Wykorzystanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej. TPG, Warszawa 2003.
  16. J.Kuczyńska-Kwapisz: Efektywność kształcenia młodzieży niewidomej i słabowidzącej w zakresie orientacji przestrzennej i poruszania się. WSiP. Warszawa 1994.
  17. J., J. Kwapisz: Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących. WSiP, Warszawa 1990.
  18. T. Majewski: Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniemych. TPG, Warszawa 1979.
  19. T. Majewski:  Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. TPG, Warszawa 1995.
  20. Nowoczesne techniki kształcenia dzieci niewidomych i słabo widzących, Europejska Konferencja, Owińska 25-26.04.2003r., Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003.
  21. K. Miler-Zdanowska: Zastosowanie planów w nauczaniu orientacji przestrzennej osób niewidomych. W: Szkoła Specjalna 2008, nr 4.
  22. A. Okarmus, D. Rysiak: Niewidomi i słabowidzący jako użytkownicy przestrzeni architektonicznej. W: Nasze Dzieci. PZN. Warszawa 2008, nr 1. 
  23. Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych. Pod red. J. Kuczyńskiej – Kwapisz. APS, Warszawa 2001.
  24. Orientacja przestrzenna i poruszanie się słabowidzących oraz osób niewidomych z dodatkowo ograniczoną sprawnością. W: Materiały tyflologiczne. PZN, Warszawa 1986, nr 4.
  25. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi. Pod red. S. Jakubowskiego, MEN, Warszawa 2001.
  26. Rehabilitacja podstawowa i orientacja przestrzenna niewidomych i słabowidzących. W: Materiały tyflologiczne. PZN, Warszawa 1995, nr 8.
  27. A. J. Smith, L. M. O’Donnel: Poza zasięgiem ręki. Rozwijanie widzenia do dali. W: Zeszyty tyflologiczne. PZN, Warszawa1994, nr 13.
  28. W. Szuman: O dostępności rysunku dla dzieci niewidomych. PZWS, Warszawa1967.
  29. R. Walthes: Tyflopedagogika. Pedagogika GWP, Gdańsk 2007.
  30. A. Talukder, s. E. Więckowska: Plany do nauki orientacji przestrzennej. Nakrycie stołu  dla jednej osoby. Studio Tyflografiki "Tyflograf", Owińska 2008.
  31. A. Talukder: Nowe spojrzenie na naukę orientacji przestrzennej. W: Tyfloświat. FiRR, Kraków 2009, nr 2.
  32. B. Wąsala: Jak oglądać razem z niewidomymi zabytki architektury i eksponaty muzealne. W: Przegląd Tyflologiczny. PZN, 1984, nr1.
  33. s. E. Więckowska: Orientacja przestrzenna na stoliku ucznia. W: Nasze dzieci. PZN Warszawa 2004, nr 1.

 

Czcionka standardowa Czcionka duża Czcionka bardzo duża biały tekst, czarne tło czarny tekst, żółte tło kolorystyka standardowa